Het tijdperk van Mike

Hoe ben je hier gekomen?

Ik ben de opleiding Mediavormgever gaan volgen doordat ik sinds het begin der tijden eigenlijk al het niet kon laten om alles wat ik deed, te delen met andere. Ik kan niet iets maken, doen, of zelfs al bedenken zonder dit trots te laten zien aan iemand. Daarnaast vind ik het geweldig als ik mensen kan helpen met iets waar ik goed in ben, al weet ik het antwoord niet direct, ik zoek het tot op de bodem uit. (Ik vind zelf nieuwe dingen leren namelijk ook leuk! En in jip en janneke taal mensen wegwijs maken in lastige/saaie onderwerpen en ze op een leuke manier te presenteren.)

Door deze oer drang om mijn leven met de wereld te delen, ben ik in groep 8 een YouTube kanaaltje gestart. Door dit jaren te doen heb ik een specialisme als videomaker opgebouwd, waarnaast ik met mijn media opleiding wilde uitbreiden naar de overige takken van het mediaproductie. Ik probeer mijn werk altijd overzichtelijk te houden, zodat je in 1 oogopslag begrijpt waar het over gaat, dit stamt dus terug naar het ”in jip en janneke taal mensen wegwijs maken” onderdeel van mijn verleden.

Mensen enthousiast en informeren over een onderwerp zou ik als één van mijn sterkere punten omschrijven, dit krijg ik vaak terug van mensen met wie ik werk. Je zou kunnen zeggen dat hierdoor mijn voorkeur naar video is ontstaan, dit komt het meest dichtbij ”tegen iemand praten”, tegenover andere media, die dan weer voor hun eigen doel dienen. Mijn zwakkere punt is dat ik het nog lastig vind om dat energieke te combineren met andere media uitingen als video, aangezien die wat statischer werken, en ik ervan hou om mijn gedachtes uit te spreken/direct visueel te hebben.

Ik hou ervan om eropuit te gaan, en dit te combineren met een media uiting. Door bijvoorbeeld een avontuur of ervaring te filmen, en dan later dit op mijn laptopje te bewerken tot een toffe film om op terug te kijken. Ik zou één van mijn andere zwakke punten beschrijven als dat ik niet goed ben in stilzitten, door een langere tijd achter een bureau te zitten raak ik bijvoorbeeld sneller mijn concentratie en creativiteit kwijt, ik hou meer van de combinatie op te zoeken, ik geloof er ook in dat je hierdoor levendigere ideeën krijgt. Dit hoeft niet per sé buiten te zien, maar een beetje beweging erin kan geen kwaad.

Voorbeeldwerken uit je tijd bij Blik Reclame

Toen ik pas nét bij de Blikjes kwam en vertelde dat ik veel van YouTube afwist, hadden ze meteen een eerste klus paraat: ze wilde het graag makkelijker maken voor klanten om te leren hun eigen WordPress pagina aan te passen. Dit scheelde Blik de talloze uitleg-sessies die ze bij de oplevering deden, en geven de klanten iets om op terug te kijken als ze iets niet begrijpen. Ik heb dit YouTube kanaal van begin tot eind gemaakt, vormgegeven, en geschreven. Sanne heeft geholpen met haar WordPress kennis en als voice over, waarna ik die video bewerkte tot een mooie instructiefilm.

Als 1e examenopdracht kreeg ik de taak om een portfolio te maken met werk van mijn stagebedrijf- en mezelf, waarmee ik een platform moest creëren voor de werving van nieuwe stagiaires. Toen ik dit benoemde dacht Sanne direct aan hun concept: Blik op zaken. Ik heb deze website gerenoveerd tot wat het nu is.

Erik vroeg mij of ik een animatie kon maken voor op digitale banner-schermen langs een basketbal wedstrijd, ik ben hiermee aan de slag gegaan in After Effects en dit is eruit gekomen.

Een klant waar Blik Reclame de social media berichten voor post, wilde graag een nieuw template vormgegeven hebben voor hun socials. Deze heb ik vormgegeven en foto’s voor uitgezocht.

Ik heb dit YouTube kanaal opgezet en de banner uitgebreid voor een klant van Blik Reclame.

Zoals ik vertelde ging ik de opleiding tot Mediavormgever volgen om mijn skillset uit te breiden van vooral video, naar all-round mediamaker. Dit ging redelijk, alleen bleef ik websites niet begrijpen. Dit probleem verwijderde de WordPress-experts bij Blik binnen een oogwenk. Door te beginnen met simpele fouten zoeken in websites waar ze mee bezig waren, de informatie uit de instructievideo’s te volgen, kleinschalige aanpassingen/toevoegingen te maken aan websites van hun klanten, en vooral heel veel doen en uitproberen, en als kers op de taart een uitleg hoe je je website hoger in de zoekresultaten krijgt met een uitleg over (Yoast) SEO, heeft ertoe geleid dat ik nu ook WordPress (redelijk) onder de knie heb.

Wat was je doel/motivatie toen je hier begon?

Mijn school organiseerde een speeddate-dag waarbij stagebedrijven in gesprek gingen met studenten om een goede match te vinden, Blik Reclame was natuurlijk ook van de partij! Anders schreef ik dit niet.
Toen Erik vertelde over zijn bedrijf en wat ze deden, werd ik gelijk enthousiast. Ik kreeg een goed gevoel over hem als stagebegeleider, ik kon leren over WordPress (ik wilde nog graag websites toevoegen aan mijn skillset, bij mijn opleiding leerde ik veel, maar dat kon beter), toen ik voor het eerst op bezoek kwam merkte ik dat er een gezellige sfeer hing in het kantoor, en dat het lekker dichtbij was is natuurlijk ook erg fijn. Ze stimuleren zelfstandigheid, en dit alles bij elkaar opgeteld motiveerde mij om hier stage te gaan lopen. Door de diverse werkzaamheden kon ik hier mooi werk maken voor op mijn portfolio en goed begeleid worden door mijn laatste examenopdrachten.

Nadat ik ben geslaagd voor mijn opleiding wil ik me nog gaan specialiseren in bepaalde HBO-niveau werkzaamheden van het media-landschap, maar ik ga geen hele opleiding meer volgen, dus dat worden een minor of 2. Hiermee, in combinatie met mijn opgebouwde portfolio wil ik gaan inzetten om werk te vinden. Wat voor werk? Ik heb als hobbyproject samen met vrienden een Media Bureau waarin we eigen projecten bedenken en uitwerken, en ook in samenwerking/voor andere volledige service willen bieden in de mediaproductie. We willen blijven verassen en daarom probeer ik zoveel mogelijk soorten media uitingen te leren maken en deze ook kunnen pitchen. Hierbij heeft mijn stage bij Blik Reclame enorm geholpen, naast dat ik leerde hoe je websites kan maken, deed ik ook praktijkervaring op in het verantwoordelijkheid nemen over een project, mensen informeren hierover, en hoe dit samenwerkt.
Zolang mijn Media Bureau niet genoeg opdrachten of winst vanuit fans binnenhaalt om van te kunnen leven, ga ik nog gewoon aan de slag bij een werkgever en doe ik het erbij als hobby. Maar met mijn brede portfolio hoop ik dan ook een werkgever die een actieve mediamaker zoekt aan te kunnen spreken.
Ik hou ervan om echt iets toe te voegen aan een project, zelf ideeën bedenken en uitvoeren. Ik hoop met mijn portfolio opdracht/werkgevers te bereiken die ik kan helpen hun motivatie of doel te behalen door deze te benadrukken met toffe media knutselwerken.

Met de groeiende trend/ontwikkeling/bedreiging in de mediawereld dat AI is, vind ik het des te belangrijker dat ik overal wat van weet en advies op kan geven. Dat is iets waar robots het namelijk lastig mee zullen krijgen, iemand kunnen overtuigen. Een robot kan namelijk niet naast je gaan zitten of een zelfverzonnen verhaal vertellen op video. Nog niet in ieder geval. Dit, en meer ben ik mee geholpen tijdens mijn tijd als stagiair bij Blik Reclame.