wat kost een website?

Wat maakt je website een kwaliteit website

( of heb je een kat in de zak )

Een aantal weken geleden hebben wij een artikel gepubliceerd om eens te verhelderen waar nu eigenlijk de grote verschillen zitten in websites. Heeft je bedrijf een website en wil je wel eens weten hoe het zit met kwaliteit? Of wil je weten waar je nou precies voor betaalt? Lees dan onderstaand. Het volledige artikel vind je op de website van Blik op Zaken.

De online trends gaan razendsnel! Zo hebben we periodes gekend waarin veel content leading was. De poederkleuren, waren helemaal hot. Op dit moment gaat het online veelal om beeld en beleving. Korte pakkende teksten ondersteund met met sfeer beeld. Ondernemers worden platgebombardeerd met gratis templates die je hup hup en 123 zo in een handomdraai in elkaar hebt geknutseld. Een kind kan de was doen, zo lijkt het.

Dan hebben we de prijskwesties, wat mag een website kosten? Voor de een is 150 euro al te veel, terwijl de ander met gemak 5000 euro neer telt voor template website. De prijs is een van de meest besproken onderwerpen, we vinden er ook allemaal wat van. We voorzien elkaar op dat vlak van onze ongezouten mening. Maar hoe zit het nou precies? Waar betaal je nou precies voor?

Wat maakt een website kostbaar of juist niet?

Na veel gesprekken te hebben gevoerd met veel ondernemers denk ik dat het tijd is geworden het e.e.a. eens te verhelderen.

Allereerst is het belangrijk dat je een aantal diensten los van elkaar gaat zien. Ik zet ze even voor je op een rijtje:

De Webdesigner

Een goede webdesigner heeft een middelbare of hogere grafische opleiding gevolgd. Een studie van minimaal 4 jaar waarin deze heeft geleerd te denken in beelden. Dit is iemand die ontwerpen maakt op basis van gesprekken met de ondernemer. Je mag verwachten dat de samenwerking met een ontwerper je iets verrassends gaat opleveren. De webdesigner voegt beeld, kleur en vorm samen tot 1 geheel. Een webdesigner kost ca. 65-125 euro per uur. Dit is afhankelijk van de ervaring en soms ook van de omvang van het designteam.

Wireframing

Wauw, wat een mooi term! Een wireframe is als het ware de bouwtekening van een een website. Een plat digitaal frame dat bepaalt hoe de indeling van de website er uit gaat zien. Afhankelijk van de product of dienst gaat een webbouwer aan de slag met dit frame om een optimaal resultaat en overzichtelijkheid te creëren. Het indelen van een website voor het verkrijgen van een optimaal resultaat is ook vakwerk.

De webbouwer

Dit is iemand die het gemaakte ontwerp vertaalt naar een een concrete website. Hij bouwt de website op vanuit een code. Een web bouwer is vaak geen ontwerper maar meer te vergelijken met een ict-er. Uiteraard zijn er ook vaklieden die beide disciplines beheersen.

De webconfigurator

Veel ondernemers die template websites aanbieden noemen zich webbouwer, toch wil ik hier wat nuance in aanbrengen. Een dergelijke aanbieder maakt gebruik van een standaard format welke vaak online en soms zelfs gratis gedownload zijn. Deze categorie zou ik eerder configurators noemen; de website samensteller. Veel ondernemers weten het verschil niet tussen deze twee disciplines en laten zich dan onnodig een hoog bedrag afhandig maken. Dit kan zelfs oplopen tot duizenden euro’s. De lijn hiertussen is dun. Toch is het belangrijk dat je hier naar vraagt als je met een aanbieder om tafel gaat; Wordt het gevraagde product custom opgebouwd of maakt deze gebruik van een aangekocht template?

Wat zijn de voordelen van een gratis WordPress template?

Er zijn zeker voordelen. Een gratis of ingekocht WordPress template bijvoorbeeld is een prima instapmodel voor ondernemers. Een simpele website aangevuld met diverse plugins, prima! Daarnaast is een template goedkoop. Maar de alom bekende spreuk: if you pay monkeys, you get peanuts, gaat helaas vaak op. Standaard blijft standaard…

Er zijn ook een aantal nadelen

Deze wil ik graag belichten. Niet om aanbieders van templates in diskrediet te brengen, want er zijn ook goede aanbieders, maar wel om een eerlijk beeld te geven van de werkelijkheid:

  1. Een gratis template is vaak voer voor hackers, de beveiliging laat vaak te wensen over.
  2. Het systeem heeft regelmatig een technische update nodig. Soms gaan deze updates verder dan een druk op de knop en kan het zijn dat de indeling van je website op z’n gat ligt.
  3. Het uitbouwen van een template is niet gemakkelijk en soms zelfs onmogelijk. Een template kent in de meeste gevallen beperkingen op dat vlak. Extra buttons, sliders toevoegen, filmpjes uploaden of een fotopagina maken zorgt heel vaak voor veel frustraties.
  4. Het 1,2,3 en hup hup simpel in elkaar zetten van een website kost de meeste dummy’s tenminste dagen en soms weken of maanden. Is dat je tijd waard? Of bespaar je je de frustraties door het uit handen te geven? Misschien besteed je je tijd liever aan ondernemen?
  5. En last but not least, wil je echt een website zoals nog duizenden andere ondernemers met jou? Of kies je voor een “ eigen “ uitstraling? Dat is de afweging.

Hoe dan ook, doe er je voordeel mee!

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *